google
yahoo
bing

« OTP, BT AEGON, AIG si Generali - autorizate pentru pensii private obligatorii | Home | AVIVA Pensii Private »

101 intrebari si raspunsuri despre pensiile private

101 intrebari si raspunsuri despre pensiile private obligatorii-ghidul de pensii private
Pensii Private-exista un vid de informatii cu privire la sistemul de pensii private. Din cele 2 elemente mari, Pilonul II si Pilonul III, am incercat sa gasim raspunsurile la 101 intrebari legate de Pilonul II, sistemul de pensii private obligatorii. Pregatim si un material asemanator cu privire la sistemul de pensii private facultative.
Orice intrebari ai, sau daca vrei sa contribui te rugam sa o faci pe www.ghiseuldepensii.ro.
————————————————————————————————————
Ghidul de pensii Pensii Private Obligatorii

1. Cine se ocupa de pensiile private?

Autoritatea care coordoneaza intreaga activitate privind pensiile private este Comisia de Supraveghere a Sitemului de Pensii Private (C.S.S.P.P)

2. Ce face Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private?

Principalele atributii sunt :

3. Ce este o pensie privata?

Este o suma platita participantului la sistemul de pensii private sau beneficiarului, in mod suplimentar, fara legatura cu pensia oferita de sistemul clasic de pensii (public), care se obtine din transferul lunar al unei cote din contributia de asigurari sociale (CAS), platita in sistemul public de pensii, la un fond de pensii administrat privat.

4. Sistemul de pensii este romanesc sau adus din afara?

De la bun inceput trebuie stiut ca Romania este ultima tara europeana care adera la un astfel de program de pensii. Sistemul aplicat in Romania este unul aplicat in tarile din regiune (Bulgaria, Polonia).

5. De ce nu un sistem de pensii private vest european sau chiar american?

Autoritatile au ales din doua sisteme de pensii, cel cu “beneficii definite” si cel cu “contributii definite”, pe cel mai bun, cu rezultatele cele mai bune tinand cont si de situatia sistemului actual de pensii din Romania.

6. Care sunt diferentele acestor sisteme de pensii private?

Sistemul cu beneficii definite este aplicat in tarile vest europene. Sistemul de beneficii definite presupune ca tu sa cunosti pensia pe care o vei primi la pensionare. Dezavantajul major este ca pentru a atinge acel nivel de beneficiu va trebui sa ai contributii din ce in ce mai mari.

Sistemul cu contributii definite este aplicat in tarile din regiune si Romania. Acesta presupune ca iti cunosti in permanenta nivelul contributiei. Dezavantajul major este ca nu poti sti care este valoarea pensiei pe care o vei primi.

7. Care sunt legile care reglementeaza pensiile private?

Pensiile private facultative (pilonul III) sunt reglementate de Legea 204/2006, iar pensiile
private obligatorii (pilonul II) sunt reglementate de Legea 411/2004, modificată prin Legea 23/2007.

8. Ce fel de pensii pot eu sa primesc in sistemul de pensii ?

Din momentul in care se initiaza acest sistem de pensii, un roman poate beneficia de:

9. Ce se intampla cu pensia mea de acum? Cu cat imi va creste?

Sistemul de pensii private nu se se refera la persoanele care sunt deja in sistemul de pensii public.

Faptul ca guvernul a anuntat mariri de pensii este doar o coincidenta si este o decizie total independenta de lansarea
sistemului privat de pensii private.

10. Sunt obligat sa am o pensie privata?

Da, daca esti angajat cu varsta de pana în 35 de ani, si contribui la sistemul public de pensii trebuie sa ai, sa aderi, la un fond de pensii administrat privat.

Daca esti angajat cu varsta cuprinsa între 35 si 45 de ani, si contribui la sistemul public de pensii, poti opta sa participi la un fond de pensii.
11. Ce pot face daca am peste 45 de ani?

Daca ai peste 45 de ani nu poti benefia de o pensie privata obligatorie. In schimb, ai cateva posibilitati de a economisi, inclusiv o pensie privata facultativa. Poti alege polite de asigurari de viata cu componenta ivestitionala sau si mai simplu sa constitui depozite la banci. Mai mult despre pensiile private facultative in alt articol.

12. De ce sunt obligat sa ader la un fond de pensii administrat privat?

Sistemul de pensii private este singura metoda prin care tu, ca si contribuabil, te poti bucura la varsta pensionarii de o pensie decenta.

Adica acest sistem te ajuta atunci cand vei avea mai multa nevoie de el, atunci cand vei fi pensionar.
13. Daca am o polita de asigurare de viata, pe care am cumparat-o ca pensie privata mai trebuie si altfel de pensii privata?

Ai facut un lucru bun cand ai contractat polita dar, Nu, acest produs nu este o pensie privata in sensul legii.
Mai mult decat atat cat de curand aceste produse nu vor mai putea purta denumirea de pensii-private.

14. Am inteles de ce sunt obligat dar de unde pot plati si aceasta contributie? Trebuie sa platesc ceva in plus?

Nu, nu trebuie sa iti fie teama. Contributia la fondul de pensii administrat privat nu insemna obligatii financiare suplimentare pentru tine. O parte din contributia de asigurari sociale pentru pensia publica pe care o platesti
acum va merge catre o pensie privata. Contributia ta la fondul de pensii privat este parte din contributia individuala datorata la sistemul public de pensii.

15. Cat timp trebuie sa dau banii pentru o pensie privata?

Termenul minim pentru care vei cotiza la un fond de pensii private este de 20 ani.

16. Cu cat imi va creste pensia daca particip la sistemul de pensii private?

Pensia privata suplimentara va depinde de fondul de pensii private la care ai aderat. Fondurile de pensii au rezultate diferite, in special in functie de profilul de risc.

17. Daca nu se stie cat voi castiga in plus de ce as mai participa?

Pentru ca, indiferent de rezultat, este o suma in plus la pensia pe care o primesti de la stat. Orice suma in plus inseamna ceva, iar pe tine nu te costa nimic sa participi la un fond de pensii privat.

18. Care sunt fondurile la care pot participa?

Pana in acest moment exista mai multe societati de pensii private care si-au manifestat interesul si care au demarat procedurile de autorizare:
AVIVA Pensii Private
Allianz Pensii Private
BancPost Pensii Private
BCR Fond de Pensii
BRD Pensii Private
BT Aegon
Generali Pensii Private
ING Fond de Pensii
Interamerican Fond de Pensii
Omniasig Pensii
OTP Pensii Private
Prima Pensie Fond de Pensii
Raiffeisen Pensii Private
Romexterra Pensii Private

19. Care este cea mai buna societate de pensii, respectiv cel mai bun fond de pensii, pe care sa-l aleg? Cum aleg ce pensie privata sa am?

Alegerea fondului de pensii se face pe baza de alegere libera din partea fiecarui viitor aderent la fondul de pensii private. Atunci cand alegeti o faceti fiecare, independent, in functie de profilul de risc pe care stiti ca il aveti. Puteti opta pentru un fond cu risc mai mare, un fond de risc mediu sau un fond cu risc scazut. Bineinteles este recomandat sa te uiti la cum se investesc banii, ce comisioane se percep.

20. Daca imi aleg un fond cu risc mare, exista riscul ca societatea aleasa de mine sa falimenteze?

Nu, nu exista riscul falimentelor in cadrul fondurilor de pensii. Conform legii, un fond de pensii nu poate fi declarat in stare de faliment.

Restul raspunsurilor le gasesti aici…

StudJobs.ro - Locuri de munca pentru studenti

Topics: Societati de pensii private facultative, OPT Fond de Pensii, AIG Pensii Private, MKB Romexterra Pensii, OTP Pensii Private, Fonduri de pensii private facultative, ING Clasic, BT AEGON, BCR Prudent, OTP Strateg, ING Optim, BancPost Pensii, Generali Pensii Private, BRD Pensii Private, BCR Pensii Private, Societati de pensii obligatorii, Blogroll, Prima Pensie, ING Fond de Pensii, Raiffeisen Pensii, Omniasig Pensii, AVIVA Fond de Pensii, Interamerican Fond de Pensii, General

94 Responses to “101 intrebari si raspunsuri despre pensiile private”

  1. Alina Artin Says:
    July 5th, 2007 at 1:40 am

    Referitor la participantii care pot beneficia de prevederile Legii 411/2004 privind sistemul de pensii administrate privat, as dori sa stiu daca salariatii din cadrul Inspectoratelor de Politie angajati ca functionari publici sunt eligibili si pot semna acte de adeziune la un fond de pensii administrat privat.
    Cu multumiri anticipate,
    Alina Artin

  2. Laurentiu Says:
    July 5th, 2007 at 4:58 am

    Pentru Alina Artin!
    Da,salariatii Inspectoratelor de Politie pot semna acte de adeziune la un fond de pensii administrat privat!

    Cu stima,
    Laurentiu Cernat

  3. aurelia ion Says:
    July 5th, 2007 at 8:59 am

    Ce se intampla cu persoanele care sunt in concediu pentru ingrijirea copilului la data limita de alegere a societatii de pensie privata, avand in vedere ca acestea au contractul de munca suspendat?

  4. Ioan Says:
    July 5th, 2007 at 11:48 am

    Daca am 35 de ani intru la obligatorii sau la facultative ?

  5. ghiseul Says:
    July 5th, 2007 at 11:59 am

    Alina,
    da poti semna o adeziune pentru o pensie privata. Acest raspuns il regasesti la intrebarea 24 din ghidul “101 intrebri si raspunsuri despre pensiile private”. e chiar primul bullet.

    Aurelia,
    Banuiesc ca ai sub 35 de ani.Legea spune ca daca ai dreptul la pensie publica, adica ai contribuit la sistemul public poti benficia de o pensie privata obligatorie. Mai mult e obligatoriu sa aderi. Pe perioda suspendarii contractului ai calitatea de asigurat dar nu vei plati contributia la fondul de pensii privat, la fel cum nu o platesti nici pentru sistemul public de pensii.
    Trebuie asteptata si norma privind participantii la fonduri pentru detalii suplimentare care exista doar la pensiile facultative.

  6. ghiseul Says:
    July 5th, 2007 at 12:48 pm

    Ioan,
    conform legii participi la pensiile administrate privat obligatoriu daca ai varsta “pana la 35″. daca vrei, poti opta sa participi daca varsta e “pana la 45″. Te incadrezi la fondurile de pensii private. In acest caz e vorba de acelasi fond care e autorizat pentru astfel de pensii
    La pensiile facultative poti participa chiar daca ai participat si la cea obligatorie dar e vorba de alte fonduri

  7. marias Says:
    July 5th, 2007 at 2:05 pm

    AVOCATII,PERSONALUL CIVIL INCADRAT IN UNITATI MILITARE,CADRELE MILITARE SI DIN POLITIE POT ADERA LA UN FOND DE PENSII PRIVAT OBLIGATORIU,SUBLINIEZ OBLIGATORIU NU FACULTATIV?

  8. Madi Says:
    July 5th, 2007 at 11:47 pm

    Multumim foarte mult celor care au realizat acest material. Este f.f.f.f. bun!

  9. macovei Says:
    July 7th, 2007 at 8:23 am

    1.Cei care nu au carte de munca , dar sunt inscrisi intr-o asociatie familiala (A.F.), platind separat C.A.S. pot sa se inscrie la pensia privata obligatorie (optional)? Asigurarea pe care o au poate aduce un venit la pensie fara sa mai incheie pensie privata facultativa?
    2.Cei cu varsta cuprinsa intre 35-45 ani, daca nu opteaza pentru pensie privata optional, vor ramane numai cu pensia de stat, sau statul intervine si la ei?

  10. kinder Says:
    July 8th, 2007 at 10:21 am

    mar interesa daca stiti ceva de societatea SALVE CLUB BROKER

  11. admin Says:
    July 8th, 2007 at 1:18 pm

    MARIAS,
    Conform legii 23/2007, care modifica legea 411/2004 cu privire la pensiile private obligatorii, calitatea de participant o are “persoana care contribuie sau/şi în numele căreia s-au plătit
    contribuţii la un fond de pensii şi care are un drept viitor la o pensie privată”.
    Avocatii,cadrele militare, politie, servicii secrete contribuie la sistemele lor de pensii de stat. Deci logic ar fi sa se incadreze la pensii private obligatorii pentru ca au platit contributii la un fond de pensii asa cum vag spune legea.
    Mai mult se are ca Guvernul va obliga si aceste categorii sa cotizeze la sistemul public.

    Pregatim un material cu astfel de intrebari pe care le vom adresa CSSPP. Vom posta raspunsurile primite. Deocamdata, acesta este raspunsul pe care il putem oferi si nu putem fi siguri de corectitudinea lui in pacate. Vom reveni cu siguranta.Daca mai ai intrebari te rugam sa o faci tot aici.

    Personalul civil este angajat ca si functionar public care se incadreaza la pensiile private obligatorii.

  12. admin Says:
    July 8th, 2007 at 1:24 pm

    MACOVEI,
    1.Vezi raspunsul la intrebarea 24. Daca ai venitul minim asa cum apare acolo, da , te incadrezi la o pensie privata.Daca ai o pensie privata obligatorie, bineinteles ca iti aduce un venit. Pensia facultativa este pentru cei care considera insuficienta pensia de stat si pensia privata obligatorie pe care sigur le va primi.

    2.Daca nu opteaza pentru pensie raman cu pensia de la stat. Statul le va plati pensie. Ei nu sunt obligati sa adere la o pensie privata, deci statul nu va interveni pentru ei prin repartizare.

  13. admin Says:
    July 8th, 2007 at 1:50 pm

    KINDER,
    nu am reusit sa gasesc info legate de aceasta firma pe site-ul CSSPP, nu stiu ca aceasta firma sa fie autorizata ca broker

  14. macovei Says:
    July 8th, 2007 at 1:52 pm

    Persoanele care adera la pensii private obligatorii sau obtionale trbuie sa aiba incuviintarea patronului? Bine ar fi sa apara si in presa care trebuie sa fie atitudinea patronului sau directorului din unitate privind aceste pensii ca angajatul sa nu mai aiba teama ca-si va pierde serviciul sau sa i se impuna unde sa semneze.

  15. admin Says:
    July 8th, 2007 at 2:41 pm

    MACOVEI,
    Din pacate ai atins o zona sensibila. Alegerea iti apartine dar, totusi, exista posibilitatea ca patronul sa aiba o intelegere cu o anumita companie sau un anumit broker si sa forteze semnarea. In mod normal poti raporta la CSSPP dar ajungem la temerea ta cu privire la locul de munca.
    Pornim la drum cu gandul ca toti suntem de buna credinta si fiecare va alege de unul singur.

  16. 101 intrebari si raspunsuri despre pensiile private Says:
    July 10th, 2007 at 2:08 am

    […] 101 intrebari si raspunsuri despre pensiile private este singurul material informativ complet pe care l-am gasit pe Internet si de aceea il recomandam tuturor cititorilor. Siteurile pe care le recomandam pentru informare despre pensiile private sunt: Ghiseul de Pensii & Pensie Privata. […]

  17. sandra Says:
    July 12th, 2007 at 9:39 am

    Un agent de marketing poate lucra pentru 2 administartori de pensii private in acelasi timp?Se poate afla acest lucru si cum?

  18. sandra Says:
    July 12th, 2007 at 9:43 am

    Si daca nu de ce?

  19. Viktor Says:
    July 14th, 2007 at 6:25 am

    - Pensia de stat se va diminua cu procentul de contributie la pensia privata obligatorie?
    - Contributia angajatorului ramane aceeasi?
    - Contributia angajatorului merge la fondul de pensii de stat sau privat, sau ambele?
    - Exista o procedura de calcul noua a pensiei de stat (punctul de pensie)? Se tine cont de contributia de pana acum? (anii de munca pana la 35-45 ani?)
    - Pensia privata obligatorie se plateste in aceleasi contditii ca pensia de stat (pana la decesul persoanei, sau ca in cazul pensiilor facultative, 15 ani)?
    Multumesc anticipat

  20. sandra Says:
    July 16th, 2007 at 12:46 pm

    va rog mult sa mi raspundeti si mie la cele 2 intrebari…cei care cunosc…multumesc anticipat

  21. admin Says:
    July 16th, 2007 at 1:41 pm

    Sandra,
    nu poti fi agent la doua fonduri pentru ca nu iti permite legea, mai precis norma 9 pe 2007, articolul 4 paragraf 1:”Art. 4. - (1) Agenţii vor putea desfăşura activitatea de marketing al fondului de pensii
    administrat privat numai pentru un singur administrator sau pentru un singur broker
    de pensii private.”

  22. admin Says:
    July 16th, 2007 at 1:44 pm

    Viktor,
    - Pensia de stat se va diminua cu procentul de contributie la pensia privata obligatorie?
    DA
    - Contributia angajatorului ramane aceeasi?
    DA
    - Contributia angajatorului merge la fondul de pensii de stat sau privat, sau ambele?
    La ambele, la fel ca si contributia ta
    - Exista o procedura de calcul noua a pensiei de stat (punctul de pensie)? Se tine cont de contributia de pana acum? (anii de munca pana la 35-45 ani?)

    Tocmai acum se dau lupte pentru schimbarea pensiei clasice. Momentan e o lupta politica din care sigur stim ca se va modifica punctul de pensie. Da setine cont de contributia de pana acum
    - Pensia privata obligatorie se plateste in aceleasi contditii ca pensia de stat (pana la decesul persoanei, sau ca in cazul pensiilor facultative, 15 ani)
    Pensia privata se plateste ca si pensia clasica de stat, pana la decesul persoanei. Dupa deces, valoarea activelor participantului se distribuie prin deschiderea unui cont fiecarui beneficiar. Beneficiarii pot fie sa cumuleze valoarea primita la valoarea pe care o detin (daca sunt si ei participanti la un fond de pensii private) fie sa primeasca o plata unica sau esalonata pe 5 ani in rate. Vezi raspunsul la intrebarile 64 si 65 din “101 intrebari si raspunsuri depsre pensiile private”

  23. Camelia Tanrikulu Says:
    July 18th, 2007 at 3:30 am

    Este obligatorie inscrierea unui avocat de 30 de ani la un fond de pensii privat - pilonul II? Cum se procedeaza? Va multumesc.

  24. » Pensii Private Idei Politice: cotidian de atitudine politica Says:
    July 18th, 2007 at 1:44 pm

    […] de un ghid care a aparut pe un site dedicat pensiilor private , www.ghiseuldepensii.ro. Ghidul, 101 intrebari si raspunsuri despre  pensiile private este un pas important pentru informare si ajuta sa iti dai sema ce se intampla de fapt. In format […]

  25. mada Says:
    July 20th, 2007 at 12:58 pm

    SE POT COMPLETA ADEZIUNI SI INAINTE DE 17 SEPTEMBRIE?EXISTA VREO LEGE SAU CEVA CARE SA DEA VOIE LA COMPLETAREA ADEZIUNILOR INAINTE DE START?VREAU SA STIU TOT CE SE POATE CU PRIVIRE LA ACEST SUBIECT.MULTUMESC MULT.

  26. macovei Says:
    July 21st, 2007 at 2:47 am

    Eu intelesesem ca pensia privata obligatorie /optionala ramane mostenire in caz de deces.Atunci nu vad sensul acestei pensii private si de ce se mai numeste asa?

  27. ghiseul Says:
    July 21st, 2007 at 9:32 am

    Macovei,
    pensia privata se plateste pana la decesul participantului. Dupa deces, valoarea activelor participantului se distribuie prin deschiderea unui cont fiecarui beneficiar. Beneficiarii pot fie sa cumuleze valoarea primita la valoarea pe care o detin (daca sunt si ei participanti la un fond de pensii private) fie sa primeasca o plata unica sau esalonata pe 5 ani in rate.
    Am reeditat raspunsul pentru Viktor pentru o mai clara explicatie.
    Raspunsul in caz de deces se gaseste la intrebarea nr 64 si 65 din “101 intrebari si raspunsuri despre pensiile private”

  28. admin Says:
    July 21st, 2007 at 9:43 am

    Mada,
    Legea 411 cu completarea ulterioara, adica legea 23 si normele de aplicare interzic completarea de adeziuni pentru pensii private obligatorii. Daca ai fost contactata pentru a completa asa ceva e fie pentru pensii private facultative fie aduna informatii pentru baze de date ce vor fi folosite mai tarziu atunci cand va fi voie

  29. lenuta Says:
    July 23rd, 2007 at 12:49 am

    Daca nu lucrez, dar am incheiat un contract de asigurare si platesc cota de 29%(9,5% si 19,5%) la Casa Judeteana de Pensii, trebuie sa aleg un fond de pensii obligatoriu? Am 29 ani.

  30. ADRIAN Says:
    July 26th, 2007 at 8:33 am

    va rog enumerati pasii (procedura de efectuat) care trebuiesc parcursi pentru a putea beneficia de acea deducere in valoare maxima de 200 euro pentru persoanele care deja au incheiat o asigurare de pensie privata facultativa pentru un salariat sau functionar public

  31. Incepe campania de promovare | Ghiseul de Pensii-pensii-private:ghid complet Says:
    July 31st, 2007 at 11:30 pm

    […] 101 intrebari si raspunsuri despre pensiile privatePensii Private-cand incepem?Cota de piata pensii privateAnaliza pensii private obligatoriiAllianz Tiriac Pensii PrivateAVIVA Pensii PrivatePensie facultativa. Cat de importanta e lupta pe aceasta piata?Poate BCR Pensii Private sa ajunga la 30% din piata?Ghid de pensii privateING Pensii Private […]

  32. BICHIR MIHAELA Says:
    August 2nd, 2007 at 12:20 pm

    INTREBARE:
    POLITISTII POT ADERA LA UN FOND DIN PILONUL2? CE PROCENT VOR VIRA TINAND CONT CA EI VIREAZA 5% CATRE CASA DE PENSII?

  33. Marcel Says:
    August 5th, 2007 at 8:51 am

    Pe la inceputul lunii iulie s-au pus doua intrebari legate de participarea personalului din politie,armata,SRI,jandarmerie,justitie la fondurile de pensii private obligatorii si facultative.Revin si eu:n-ati primit raspuns de la CSSPP ?A trecut totusi o luna,trebuiau sa se gandeasca ca vor aparea asemenea intrebari,situatia nu e clara din cauza legilor speciale de pensionare din aceste sisteme.Daca interpretam strict legile 411/2004 si 204/2006,personalul mentionat este obligat/are dreptul sa adere la un fond privat de pensii(obligatoriu sau facultativ)deoarece nu este prevazut la exceptii si tot ce nu este interzis,este admis.

  34. alin Says:
    August 9th, 2007 at 3:53 pm

    sa zicem ca o persoana are 40 de ani,adera la o pensie privata apoi contribuie la acest fond de pensie timp de 10 ani si dupa aceea nu mai munceste pana la varsta pensionarii.Persoana in cauza va mai primi pensie(Intelesesem din ghid ca durata minima de contributie e de 20 de ani).

    Va salut,Alin

  35. alin Says:
    August 9th, 2007 at 3:55 pm

    Sau o persoana aflata in prenatal poate adera la un fond de pensii??

    ps:commentul postat mai sus are tot tenta interogativa dar am uitat sa pun “?”

  36. Marcel Says:
    August 10th, 2007 at 12:10 pm

    Pt.Alin(9 aug.):la implinirea a 60 ani,persoana in cauza va putea primi o pensie privata daca suma acumulata ii permite sa primeasca pensia minima a carei valoare urmeaza sa fie stabilita de CSSPP(dupa parerea mea ,10 ani e prea putin pt.a acumula suma respectiva,ar trebui sa ai un salar lunar de 10-15.000 lei din care sa contribui la un fond de pensii facultativ cu cei 15 % maxim permis de lege,dar nici atunci nu sunt sigur).Daca nu indeplinesti conditia de mai sus,vei primi suma acumulata ca plata unica sau in rate esalonate pe maximum 5 ani(tot la 60 ani).

  37. Belu Marilena Says:
    August 11th, 2007 at 2:11 pm

    1) daca raman fara servici,si nu beneficiez nici de somaj,si nu am niciun venit pentru o perioada de timp,cum mai pot beneficia de pensia privata?
    2) cine sunt mostenitorii mei care vor beneficia de pensia mea privata dupa decesul meu (rudele de gradul I sau poate fi oricine)? Mostenitorii se vor mentiona undeva in contract? Un mostenitor poate fi inlocuit pe parcursul vietii mele?
    3) Doresc cateva detalii despre cum se poate constitui pensia privata suplimentara pentru cei care au varsta intre 45 si 52 de ani.Dupa cat timp pot beneficia de pensia privata?

  38. Radu Says:
    August 11th, 2007 at 2:24 pm

    1) daca in acest moment am deja un contract incheiat,ca agent marketing pt. pensii private obligatorii,cu o societate de pensii private, dar vreau sa renunt, pot intre timp sa inchei un alt contract, tot ca agent marketing, cu o alta societate de pensii private?
    2) daca lucrez intr-o firma care nu are (sau nu doreste sa aiba) un cont deschis la societatea de pensii private la care eu vreau sa ma inscriu, pot fi obligat de catre patron sa ma inscriu la societatea de pensii private unde are firma cont deschis?
    3) daca sunt singurul salariat din firma care doreste sa adere la o alta societate de pensii private, decat restul colegilor, pot fi obligat de catre angajator sa ma inscriu la aceeasi soc. de pensii private ca si restul colegilor?

  39. marias Says:
    August 13th, 2007 at 4:00 am

    PUTETI SA RASPUNDETI FOARTE EXACT LA URMATORUL CAZ CONCRET:
    PE 17.09.2007 SEMNEZ ACTUL DE ADERARE LA UN FOND DE PENSII PRIVAT ,IN CONDITIILE IN CARE SUNT ANGAJAT SI AM VARSTA 45ANI 11LUNI SI 13 ZILE.
    PE 28.09.2007 IMPLINESC 46ANI,ESTE VALABIL ACTUL DE ADREARE SEMNAT,VOI PUTEA PARTICIPA SI EU LA PILONUL II DE PENSII?
    VA MULTUMESC

  40. Marcel Says:
    August 14th, 2007 at 6:44 am

    Pt.Radu:citeste atent contractul de agent marketing incheiat cu fondul de pensii,are clauze privind denuntarea unilaterala a lui.Dupa ce ai respectat prevederile clauzei,deoarece nu ai voie sa lucrezi concomitent pt.2 fonduri,trebuie sa urmezi cursurile pregatitoare la noul fond care va solicita iar la CSSPP autorizarea ta(asta cere timp).Mai simplu era sa lucrezi pt.o soc.de brokeraj,ele lucreaza pt.mai multe fonduri de pensii.
    2.Alegerea fondului(pt.pilonul II) este numai optiunea ta,daca firma ta are cont deschis la o banca care are si fond de pensii(ex.BCR,ING,BRD,Allianz Tiriac)nu inseamna ca salariatii firmei pot fi obligati sa adere la fondul bancii respective.Asta oficial,legal.Nelegal,cu mijloace neortodoxe,poti fi obligat,mai ales daca patronul sau sotia sunt si agenti de marketing pt.firma respectiva(daca firma are 100-200 salariati fac si ei un castig frumos din comisionul de vanzare).Pt.pilonul III,situatia e alta,patronul poate oferi salariatilor,pt.fidelizare,inscrierea la un fond de pensii facultative ales de el,urmand sa suporte contributia pt.salariati in limita a 15 %din venitul lunar brut al fiecaruia(200 de euro,anual,pt.fiecare salariat sunt deductibili din impozitul pe profit al firmei).Pt.3),raspunsul se regaseste mai sus.

  41. Marcel Says:
    August 14th, 2007 at 10:25 am

    Pt.Marias :in cazul tau,legea 411/2004 este foarte clara :persoanele cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 ani pot opta pt.aderarea la un fond privat obligatoriu de pensii.Poti alege insa un fond facultativ de pensii,cu o contributie lunara maxima de 15 % din venitul brut(minimul depinde de fond,unele au 5o lei),contributie deductibila din salar in limita a 200 euro anual(pt.partea de contributie nu se aplica impozit,impreuna cu celelalte deduceri pe care le ai-pt.copii,sotie,parinti in intretinere-).

  42. iustina Says:
    August 31st, 2007 at 2:56 am

    rog amanunte cu privire la dreptul cadrelor militare de a adera la un fond de administrare pensii private precum si la eventualul cuantum de virat. multumesc. daca nu este clar inca, cine si cand ar trebui sa decida.

  43. Lupu Says:
    September 5th, 2007 at 12:30 am

    Am implinit 40 ani si sunt in al doilea an de ordonanta (in primul an am beneficiat de somaj si venit de completare, acum numai de venit de completare); am dreptul sa optez pentru pensie privata obligatorie?

  44. cioplea cristina Says:
    September 11th, 2007 at 8:09 am

    vreau si eu sa stiu concret care dintre angajati nu pot adera la pensia privata.va multumesc.

  45. stelar Says:
    September 18th, 2007 at 12:19 am

    nu pot adera persoanele peste 45 ani impliniti pana la 31 dec 2007,si persoanele care nu contribuie la fondul public de pensii ci la propriile fonduri(politisti,avocatisi altii)

  46. stelar Says:
    September 18th, 2007 at 12:21 am

    ptr lupu:
    daca din acel venit(nu siu ce inseamna) cotizezi la fondul public atunci ,daca nu,NU

  47. cosmin.b Says:
    September 19th, 2007 at 7:16 am

    care credeti voi ca este cea mai potrivita companie unde m-as putea inscrie pentru pensii private. am o problema, si aceea este ca nu cunosc prea multe despre domeniul asta. am citit ca AVIVA ar fi o companie care afara este cea mai cautata, dar tot pe internet am citit ca nu si-a respectat mereu ‘contractul’. ar mai fi ING, la care s-au inscris cei mai multi cunoscuti. imi puteti da niste informatii din care as putea sa trag eu concluzia care ar fi cea mai serioasa?

  48. Radu Says:
    September 20th, 2007 at 2:37 am

    Ce importanta are “Taxa de audit”? De fapt, ce inseamna? Cum e bine sa fie? Mai mare, mai mica? Si totusi care sunt Fondurile autorizate pana in acest moment? Ar fi bine daca le-ati publica pe toate si link-urile aferente sau macar sa faceti o comparatie intre ele… Multumesc anticipat!
    O zi buna!
    Radu

  49. Marcel Says:
    September 25th, 2007 at 7:47 am

    Pt.Cosmin La start,toate fondurile sunt egale,conteaza imaginea lor in ochii viitorilr participanti(si renumele).Comisioanele percepute de cele 17 fonduri sunt egale(2,5 plus 0,05).Exceptie:Generali.Conteaza randamentul viitor,dupa 2 ani se publica aceste randamente si atunci poti schimba fondul fara penalizare(s-ar putea ca un fond mic acum sa faca plasamente extraordinare si sa atraga in viitor membrii fondurilor f.cunoscute azi).Pe site-ul CSSPP sunt publicate date comparative despre fonduri(dar nimc nu le diferentiaza esential);PT.RADU:taxa de audit este cea platita unor firme specializate care confirma sau nu legalitatea operatiunilor si plasamentelor facute de fonduri.Se plateste anual si daca o imparti la nr.de membri rezulta o suma care n-ar trebui sa te influenteze prea mult in alegerea fondului.Fondurile care nu vor atrage 50.000 de membri in 3 ani vor fi desfiintate iar participantii vor trece,in urma unei licitatii,la alt fond.La fel se intampla daca un fond are 4 trimestre consecutiv randamente mai mici decat plafonul minim pe care urmeaza sa-l stabileasca CSSPP dupa 2 ani de functionare(in prealabil fondul intra in supraveghere speciala)

  50. stelar Says:
    September 26th, 2007 at 5:02 am

    ptr cosmin (si eventual marcel):comisioanele de administrare sunt egale dar un avantaj apare la interamerican care nu il percep in primii doi ani

  51. Marcel Says:
    September 26th, 2007 at 8:59 am

    PT.Stelar:ai dreptate partial.Interamerican a renuntat in 2008 si 2009 la comisionul de o,05% din activ.Comisionul mare de 2,5% din contributie il incaseaza ,ca toate celelalte.Cei 0,05 % la care a renuntat in primii 2 ani,avand in vedere activele mici din ac.perioada de acumulare,reprezinta (dupa parerea mea) o suma insignifianta care nu este de natura a influenta hotarator optiunea de alegere a acestui fond.Nu uita ca la aceste fonduri urmeaza a se contribui 15 pana 45 de ani(cei care au acum 20 de ani)asa ca cei 0,05 % din primii 2 ani,raportat la perioadele mari de contributie reprezinta o picatura intr-un ocean.

  52. stelar Says:
    September 26th, 2007 at 1:00 pm

    ptr.marcel: asa este ,mea culpa am citit gresit.dar nici eu nu inteleg afirmatia:exceptie Generali”

  53. Marcel Says:
    September 26th, 2007 at 1:21 pm

    Pt.Stelar :Multumesc,ai dreptate.Stiam ca Generali e o exceptie in cadrul fondurilor private,dar nu prin comisioane ci prin gradul de risc-singurul cu grad de risc ridicat.Pt.a fi corect pana la capat,mai exista fondul AG2R(printre actionari si sindicatele romanesti) care are comision din active de 0,045 %.Dar raman la parerea ca ac.comisioane din active nu influenteaza prea mult alegerea unui fond.

  54. Radu Says:
    September 26th, 2007 at 11:52 pm

    Am un prieten care momentan nu lucreaza nicaieri; are carte de munca, dar nu e nici somer. Un amic de-al lui trebuie sa-si termine noul sediu si-l va angaja acolo. Intrebarea e ca daca va fi angajat dupa 1 Ianuarie 2008 in prima faza va putea sau nu sa-si aleaga el fondul de pensii?
    Multumesc anticipat!
    Radu

  55. Marcel Says:
    September 27th, 2007 at 8:10 am

    Pt.Radu:daca are sub 35 ani e obligat sa adere la un fond pana la 17 ia.2008,chiar daca momentan nu lucreaza.Toate persoanele pana la 45 ani,care au contribuit macar o luna la pensia de stat incepand cu 2001,sunt inscrise in registrul participantilor.Cele sub 35 ani,care pana la 17 ian.2008 nu adera la un fond si figureaza in acest registru,sunt repartizate aleator de CSSPP la un fond si sunt anuntate ulterior la ce fond au fost repartizate.Amicul tau ar trebui sa se inscrie la un fond,daca a lucrat macar o luna legal in ultimii 7 ani se va regasi in ac.registru si CSSPP va valida aderarea(pe actul de aderare nu se completeaza nimic la numele angajatorului si CUI-ul acestuia caci identificarea persoanei in registru se face dupa CNP-nici macar dupa nume).

  56. Radu Says:
    September 27th, 2007 at 11:58 pm

    Marcel, multumesc mult de informatii. Faceti o treaba buna pentru noi.

  57. alex Says:
    September 28th, 2007 at 7:38 am

    Salut! as dori sa stiu daca o persoana aflata in concediul pentru ingrijirea copilului, avand contractul suspendat, si are lucrat cel putin o luna de dupa anul 2001, poate incheia un contract cu o firma de pensii private obligatorii?.. Va multumesc.

  58. mimi Says:
    September 29th, 2007 at 7:33 am

    dak nu am carte de munca ma pot inscrie la o pensie privata?

  59. Salve Club Group : Pensie Privata - totul despre pensii private Says:
    September 30th, 2007 at 2:01 pm

    […] www.pensieprivata.info va recomanda “101 intrebari si raspunsuri despre pensiile private” […]

  60. stelar Says:
    October 1st, 2007 at 3:34 am

    ptr.marcel:interesanta si importanta informatia oferita lui radu.imi puteti spune unde pot gasi exact amanunte?

  61. stelar Says:
    October 1st, 2007 at 3:46 am

    CAPITOLUL II
    Condiţii de eligibilitate a participanţilor
    Art. 3. - Participantul la un fond de pensii administrat privat trebuie să îndeplinească
    cumulativ următoarele condiţii:
    a) condiţiile de eligibilitate prevăzute de Lege, precum şi de prezenta normă;
    1
    COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
    b) să adere la un fond de pensii administrat privat sau să fie repartizat aleatoriu de către
    CNPAS;
    c) să contribuie sau/şi în numele căruia să fie plătite contribuţii la un fond de pensii
    administrat privat.

    extras din norma 18 pe 2007 a csspp
    de aici nu se intelege ca daca nu mai nici macaromer deci nu plateste in nici un fel contributia trebuie sau poate sa se inscrie la un fond privat de pensii?!!
    iar daca unei persoane in acest caz(nefericit de altfel)nu ii trec unitatea unde lucreaza in fisa de aderare ,aceasta imi va mai fi validata?

  62. stelar Says:
    October 1st, 2007 at 3:48 am

    imi cer scuze: “nu mai e nici macar somer” era corect

  63. dana Says:
    October 1st, 2007 at 4:56 am

    va rog sa mi spuneti, daca nu am carte de munca, ma pot inscrie la o pensie privta/ce ma sfatuiti

  64. Marcel Says:
    October 1st, 2007 at 8:13 am

    Pt.Stelar:toate amanuntele sunt de pe site-ul CSSPP,acolo insa sunt multe norme si modificari de norme.Unele articole trebuie citite f.atent si cazurilor practice sa li se aplice prevederile ac.articole.In cazul persoanei sub 35 ani care nu a contribuit si nu contribuie la sist.de asigurari sociale(caz la care te referi concret),art.16,paragraf 5 din norma 18 spune”persoanele care au semnat un singur act de aderare,nu sunt inreg.in sist.de evidenta a angajatilor si pt.care CNPAS nu primeste de la angajatori declaratii privind evid.nominala a obligatiilor de plata catre bugetul asig.sociale de stat pana la finalizarea procesului de aderare initiala(17 ian.2008)sunt inscrise in Reg.participantilor ca VALIDAT CU REZERVA,urmand a fi validate la momentul primirii de la angajatori a declaratiilor nominale”.Si acum atentie la paragraful (6):”Persoanele validate cu rezerva pt.care nu se primesc de la angajatori declaratii privind evidenta nominala a obligatiilor de plata la bug.asig,sociale de stat in termen de 6 luni de la incheierea procesului de aderare initiala SUNT REPARTIZATE ALEATORIU DE CNPAS”.Deci CNPAS le repartizeaza si fara denumirea si CUI-ul angajatorului(dupa CNP scrie undeva in norme ca se tine evid.participantilor,caci numele se poate schimba de mai multe ori pe parcursul participarii la un fond si nu exista o prevedere speciala care sa te oblige sa anunti schimbarea numelui).Eu am predat acte de aderare fara den.angajatorului si CUI.dar persoanele lucreaza si vor fi gasite in Reg.participantilor.In cazul persoanelor care nu lucreaza si n-au lucrat,dar se inscriu intr-un fond(si vor fi validate dupa 6 luni)ramane problema comisionului-modul de validare de catre administratorul de fond de pensii a actelor de aderare pt.a primi comisionul difera de la un fond la altul(vezi prevederile contractului de agent de marketing).Totusi,cred ca o sa primesti comisionul pt.aceste cazuri dupa cele 6 luni.Oricum,contractele de agent de marketing pt.pensii private nu inceteaza in 17 ian.,poti inscrie si dupa ac.data persoane sub 35 ani(angajati noi)sau intre 35-45 ani care vor dori sa adere la un fond.

  65. stelar Says:
    October 1st, 2007 at 9:06 am

    ptr.marcel: multumesc! am recitit cu atentie norma si m-am lamurit

  66. Radu Buzau Says:
    October 7th, 2007 at 2:58 am

    daca ma retrag acum, (ca agent de marketing)de la un fond de pensii private si doresc sa ma inscriu intr-o firma de brokeraj(ca broker)pentru a face adeziuni de pensii private, am voie? CSSPP,ma va penaliza daca plec de la un fond si trec la altul, pentru a face adeziuni?

  67. red Says:
    October 11th, 2007 at 9:42 am

    ESte adevarat ca la sfarsitul cotizatiei vom beneficia doar de pensie privata?Dau sau nu

  68. diana.c.buzau Says:
    October 12th, 2007 at 4:25 am

    am primit de la brd un pliant “fond de pensii”care m-a ingrozit , desi mai traisem acelasi sentiment si cand vazusem reclama si la tv. e vorba despre aia cu cadrul ortopedic care i se asorteaza cu silueta(parca…).nu au reusit sa ma convinga deloc sa ma duc la ei cu asa o reclama PROASTA si terifianta…acuma le astept o reclama cu proteze cu maini ,picioare misto , si cu pungi de” anus contra naturii”…

  69. roxana87 Says:
    October 17th, 2007 at 3:01 am

    Daca am peste 18 ani dar nu am contribuit niciodata la cas pot sa-mi fac pensie privata?

  70. Marius Says:
    November 1st, 2007 at 3:00 am

    Buna ziua! Am sa pun o intrebare puerila poate pentru unii, dar as vrea va rog un raspuns. Profitul obtinut de catre fondul de pensii din investitia banilor de catre acesta, este returnat in totalitate catre participanti, sau fondul isi va opri o parte din profit?

  71. Marcel Says:
    November 1st, 2007 at 12:42 pm

    Pt.Stelar:in legatura cu cele scrise in 1 oct.,vezi pe site-ul CSSPP ca norma 18 a fost modificata;denumirea angajatorului e obligatorie acum(sunt f.multe modificari).
    Pt.Marius:Profitul obtinut in urma investirii banilor este in totalitate al participantilor,scopul infiintarii acestor fonduri de pensii nu este doar de a colecta banii,ci de a-i inmulti cat mai mult.Randamentele mari pe care le vor obtine unele vor duce in viitor la transferuri masive catre ele,fondurile cu randamente mici vor fuziona sau “vinde”participantii.Singurul castig al fondului de pensii il formeaza comisioanele de administrare

  72. Marius Says:
    November 9th, 2007 at 1:36 am

    Buna ziua! Am citit norma 31, care aduce multe modificari normei 18. E bine sa fie citite amandoua foarte atent. Intrebarea mea este ce trecem la denumirea angajatorului (care este obligatorie de trecut acum), in cazul celor care nu au mai lucrat pana acum?

  73. Marcel Says:
    November 9th, 2007 at 9:08 am

    Cei care nu au lucrat si nu lucreaza nu pot fi inscrisi deoarece nu au venituri si nu platesc contributia de asigurari sociale.In schimb,cei care nu lucreaza la o firma,dar realizeaza venituri(aici trebuie vazute f.atent conditiile de eligibilitate din lege si norme-cred totusi ca acestea sunt cazuri rare)se pot inscrie la un fond privat de pensii daca platesc personal contributia de asigurari sociale(caci din aceasta se retin cei 2%)si la denumirea angajatorului se trece numele persoanei.In aceste conditii,actul de aderare ar trebui sa fie acceptat de fond si validat de CSSPP.Dar cum am spus,acestea sunt cazuri rare si persoana respectiva mai bine se inscrie la un fond facultativ(cu contributie).

  74. stelar Says:
    November 9th, 2007 at 12:51 pm

    cei care nu au lucrat si nu lucreaza in prezent si au sub 35 de ani vor fi oricum inscrisi aleatoriu.deci se pot inscrie la orice fond urmand ca in momentul primei plati a contributiei sa li se vireze banii si la fondul privat.

  75. Marius Says:
    November 10th, 2007 at 1:59 pm

    Pt. Marcel:
    Cei care nu au lucrat si nu lucreaza nu pot fi inscrisi, in sensul ca nu pot fi validati momentan (logic din moment ce nu cotizeaza), deci nu pot avea momentan calitatea de participant la un fond de pensii privat. Dar asta nu inseamna ca nu pot semna un act de aderare, urmand sa fie validati atunci cand vor lucra si se vor plati contributiile pentru acestia. Ei vor ramane pana atunci “validat cu rezerva”. A se citi norma 18, art. 16, aliniatul 5. Intrebarea care se pune este daca comisionul pentru semnaturile acestora se va primi acum sau atunci cand vor fi validati, si CE ANUME se trece la angajator? :D

    Toate acestea de mai sus, sunt valabile pentru cei……exact, cu varsta intre 16-35 de ani. :D

    Pt Stelar:
    Trebuie inteles un lucru foarte clar. Obligati sa adere la un fond de pensii, sunt doar cei inscrisi de catre CNPAS in Registrul Participantilor (dintre acestia, asa cum stim cu totii, doar cei cu varsta intre 16-35 de ani au aceasta obligatie). In acest Registru sunt trecuti toti cei care au lucrat cel putin odata incepand cu 2001 si pentru care s-a facut plata catre bugetul asigurarilor de stat. Toate acestea reies din norma 18, art. 16, aliniatul 1 si 2.

    Daca citim in continuare art. 16, aliniatul 7, vedem ca pentru repartizarea aleatorie, CNPAS menţine în Registrul Participanţilor (doar???)persoanele care au fost înregistrate cel puţin o dată în ultimele 12 luni, prin declaraţia privind evidenţa nominală a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor socialede stat, anterioare datei începerii procesului de aderare iniţială. De aici se intelege ca pentru repartizarea aleatorie vor fi pastrati doar cei care au fost “activi” in ultimele 12 luni.

    Acum daca citesti articolul 5, aliniatul 4, se intelege altceva, insa tind sa cred ca articolul 16, aliniatul 7 este cel care se va respecta.

    Astfel, cei cu varsta intre 16-35 de ani, care nu au lucrat si nu lucreaza pana in prezent, nu vor fi repartizati aleatoriu, deoarece nu figureaza in Registrul Participantilor.

    Sper ca am fost scurt si concis :))

  76. Marius Says:
    November 10th, 2007 at 2:09 pm

    Inca un lucru important care il aduce norma 31/2007 este faptul ca validarea adeziunilor are loc de trei ori pe perioada campaniei in mod definitiv. Astfel, in loc de o validare finala la sfarsitul lunii ianuarie, vor avea loc trei: 15 noiembrie, 15 decembrie si 17 ianuarie. Cititi articolul 19, aliniatul 2.

  77. stelar Says:
    November 11th, 2007 at 2:17 am

    ptr.marius: asa este exprimarea mea nu a fost clara si completa desi am vrut sa spun acelasi lucru.multumesc ptr clarificari

  78. macovei Says:
    November 11th, 2007 at 4:27 am

    Un agent ( UM2) care a incheiat pensii private obligatii poate incheia si asigurari pentru locuinte?

  79. stelar Says:
    November 11th, 2007 at 7:37 am

    ptr macovei:daca este si agent de asigurari da

  80. stelar Says:
    December 13th, 2007 at 6:43 am

    am o mare problema,si rog pe cei care stiu sa ma ajute cu un sfat:de la inceputul campaniei am comunicat unui unui agent codul gresit astfel ca banii primiti pe primele trei adeziuni{pana am realizat greseala) s-au dus la un alt agent in alta parte a tarii.am sunat la agentia respectiva dar nici agentul si nici seful agentiei nu vrea sa returneze banii desi a recunoscut greseala.cui pot sa ma adresez avand in vedere ca pe adeziunile respective e semnatura unui agent si codul altuyi agent?? vre-o idee??

  81. Marcel Says:
    December 13th, 2007 at 8:27 am

    Pt.Stelar:Problema tine de onestitatea,corectitudinea si bunavointa inspectorilor de pensii private din cele 2 sucursale ale administratorului de pensii.Adreseaza-te inspectorului din filiala ta.Adeziunile se predau inspectorului coordonator de filiala pe baza unui borderou intocmit de agentul de marketing.Inspectorul filialei la care ai predat adeziunile ii poate demonstra celui de la filiala care a facut plata ca aderarile completate gresit provin din filiala lui.Daca cei 2 inspectori nu rezolva problema,sesizeaza in scris administratorul central,acesta poate recupera banii de la celalalt agent din comisioanele ce le mai are de incasat.Insista la administrator pe faptul ca are o vina pt.ca nu a verificat atent adeziunile si nu a observat ca numele agentului si semnatura nu corespund cu codul.Daca evidenta se tinea doar pe coduri,nu si pe nume,situatia era alta.Altfel,ce rost mai au cele 3 elemente:nume,semnatura,cod daca nu ajuta la rezolvarea unei probleme ca cea sesizata de tine?Succes !(daca nici asa nu rezolvi cazul,incearca sa sesizezi CSSPP-ul despre refuzul administratorului de a descalci itele).

  82. stelar Says:
    December 14th, 2007 at 9:07 am

    multumesc marcel!inspectorul de filiala nu a reusit deci ramane sa sesizez administratorul.

  83. salavastrupe Says:
    January 6th, 2008 at 11:54 am

    cum pot verifica un agent de pensi ing. mi sa parut cam suspect cel care mia facut contractul

  84. marias Says:
    January 11th, 2008 at 11:40 am

    Daca o persoana careia i s-a deschis contul la un fond de pensii nu alimenteaza acest cont de la inceput(din martie), pt.ca nu mai are servici sau a plecat in alta tara sa lucreze ,cand incepe sa faca primele contributii(sa zicem dupa 1an )i se va percepe comision de administrare a contului retroactiv?

  85. Marcel Says:
    January 13th, 2008 at 4:08 am

    In lege se spune ca cei 2% se vireaza in lunile in care ai venit,daca nu ai venit o perioada(concediu fara plata,nu esti angajat)nu esti obligat sa platesti retroactiv pt.lunile in care nu ai cotizat.Daca nu ai venit,nu platesti nici comisionul de 2,5% retinut din rata lunara.In schimb,platesti cel de-al doilea comision,cel de 0,100 sau 0,200(difera de la un fond sau altul)anual din activul net,adica ratele lunare virate efectiv plus randamentele obtinute de fond corespunzator acestor rate.

  86. Marcel Says:
    January 13th, 2008 at 4:13 am

    Revin si completez:daca de la inceput n-ai cotizat,nu vei plati nici un fel de comision,caci n-ai nici un ban in cont.Vei plati comisioane in momentul cotizarii efective.

  87. cristyna Says:
    June 27th, 2008 at 8:25 am

    as dori sa stiu daca intrepriderea la care lucrez ‘best text compani au achitat cotizatia pt fondul de pensii al meu la ing .multumiri anticipate?

  88. cosmina Says:
    August 19th, 2008 at 12:07 pm

    as vrea sa mi se inchida pensia privata facultativa unde trebuie sa ma adresez.nu se poate sa mi se desfaca prin intermediul calculatorului?

  89. Marcel Says:
    August 27th, 2008 at 7:48 am

    Pt.Cosmina:Daca esti intr-o situatie financiara mai proasta,anunta in scris unitatea la care lucrezi sa nu-ti retina contributia o perioada de 20-30 luni(cat apreciezi).Acelasi lucru fa-l si la fondul de pensii la care esti inscrisa.(ATENTIE ! Sa nu faci vreo confuzie:pensia facultativa e cea la care te-ai incris de buna voie cu o contributie lunara din salar-maxim 15 %-).Eu te-as sfatui sa nu renunti definitiv la ac.pensie,pensia de stat va fi destul de mica peste 20-30 de ani(in vest pensia de stat e ca un ajutor social,daca vrei o viata mai buna la pensie,dupa ce o sa depasesti posibila “jena”financiara in care te afli,anunti unitatea unde lucrezi si fondul de pensii ca reiei plata contributiei).Allianz Tiriac are o prevedere care spune ca neplata consecutiva a 3 rate duce la anularea contractului.

  90. irimie Says:
    January 5th, 2009 at 1:48 pm

    as dorii sa stiu dak dupa un an dupa ce am platit la ing vreau sa ma retrag si sa imi recapat banii inapoi, in caz k nu ma pot sa mai continui? va rog frumos am nevoie rapid de raspuns:(

  91. Marcel Says:
    January 5th, 2009 at 2:26 pm

    Acest tip de pensii private SUNT OBLIGATORII pt.persoanele pana in 35 de ani,nu te poti retrage,nu poti primi banii inapoi.Te poti transfera eventual la alt fond,dar ING a avut cel mai bun randament in 2008 la banii colectati.Daca nu mai ai salar(nu lucrezi)temporar,nu se intampla nimic,cand te vei reangaja,vei plati in continuare(dar nu retroactiv,ci din momentul reangajarii).Cu banii cotizati deja nu-ti fa planuri de cheltuiala,din ei si viitoarele contributii vei primi o pensie(la varsta pensionarii !).

  92. olteanu marin Says:
    February 6th, 2009 at 7:41 am

    Cum poate o persoana sa afle la ce societate de pensii private este inscrisa?

  93. lili Says:
    March 31st, 2009 at 7:21 am

    sunt studenta la master, nu am lucrat niciodata, nu ma semnat nici un act de aderare la fondul de pensii private, dar am fost repartizata aleatoriu la fondu de pensii ING. fara consintamantul meu. Este posibil ?

  94. Caterina Says:
    April 16th, 2009 at 1:26 pm

    M-am inscris la un fondul de pensii private facultative optim Ing. Intrebarea mea este : Pot renunta la aceasta pensie si sa primesc inapoi banii pe care i-am cotizat (sau o parte din ei ) ?

Comments

overtime management software ABBYY FineReader 8.0 Professional Multilanguage
code breaking software ABBYY FineReader 8.0 Professional Multilanguage
rapid prototype software ABBYY FineReader Professional Edition 9.0 with Djvu Addon
rar conversion software Ableton Live 6.0.9
disc tracker software ACD Systems Combo Pack
billionton cardbus software Acronis Disk Director Server 10.0
free software shareware Acronis Disk Director Suite 10.0
engineering lighting software Acronis Disk Editor v6.0.360
full control software Acronis Drive Cleanser v6.0 Build 383
mix recording software Acronis Migrate Easy Deluxe v1.0.0.43
gr-d270 software Acronis & Paragon Universal Boot CD USB 2009 1.0
best products software Acronis & Paragon Universal Boot CD USB 2009 1.0
ceaser ii software Acronis & Paragon Universal Boot CD USB 2009 1.0
software canada Acronis PartitionExpert 2003
photo modification software Acronis Privacy Expert Suite 7.0
autograph software Acronis Privacy Expert Suite 7.0
cat5 software Acronis Recovery Expert Deluxe
lindenmayer software Acronis True Image 7.0
map viewer software Acronis True Image Echo Server for Windows 9.5
polymer modeling software Acronis True Image Enterprise Server 9.1.3666
intermec software Acronis True Image Home 11.0
tournament software wrestling Acronis True Image Workstation 9.1.3887
software hack xbox ActionScript 3.0 in Flash CS3 Professional Essential Training
verizon q software ActiveState Komodo IDE 4.2.0
photomosaic software ActiveState Perl Dev Kit Pro 7
screencasting software news Adobe Acrobat 7 Professional for Mac
sonic cd-rw software Adobe Acrobat 7 Professional for Mac
emule software downloading Adobe Acrobat 7.0 Professional
tdk burner software Adobe Acrobat 7.0 Professional
diagnostics softwares Adobe Acrobat 8.0 Professional
ministry software witness Adobe Acrobat 8.0 Professional
power chruch software Adobe Acrobat 8.0 Professional
rivait software Adobe Acrobat 8.0 Professional for Mac
australia buy software Adobe Acrobat 8.0 Professional for Mac
creative services software Adobe Acrobat 9 Pro Extended
p207 samsung software Adobe Acrobat 9 Pro Extended
dspace supporting software Adobe Acrobat 9 Pro Extended
it incident software Adobe Acrobat V 6.0 Professional PC
organice drawing software Adobe Acrobat V 6.0 Professional PC
avidemux software Adobe After Effects 6.5 for Mac
bakery management software Adobe After Effects 6.5 for Mac
cnc machinist software Adobe After Effects 6.5 for Mac
dealer titling software Adobe After Effects 7.0 Standard
iventory software Adobe After Effects 7.0 Standard
dvd code software Adobe After Effects 7.0 Standard
genehunter software Adobe After Effects CS3
software assessment Adobe After Effects CS3
software diagnostic pc Adobe After Effects CS3
icon avatar software Adobe Atmosphere 1.0
software lifecycle visual Adobe Audition 2.0
popular accounting software Adobe Audition 2.0
medicine timer software Adobe Audition 3.0
peoplesoft hr software Adobe Contribute CS3
refrigeration maintenance software Adobe Contribute CS3
snmp manager software Adobe Creative Suite 2 Premium for Mac
pc software equalizer Adobe Creative Suite 2 Premium for Mac
mobile sales software Adobe Creative Suite 2 Premium for Mac
software developer association Adobe Creative Suite 2 Premium for Windows
geographix software update Adobe Creative Suite 2 Premium for Windows
nutcracker software Adobe Creative Suite 2 Premium for Windows
deepunfreeze software Adobe Creative Suite 2 Premium for Windows
dri software Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Mac
free slotting software Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Mac
galactica software crack Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Mac
dell boot software Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Mac
software higher ed Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Mac
application linguist software Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Win
hp software acquisitions Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Win
peachtree payroll software Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Win
quicksilver macintosh software Adobe Creative Suite 3 Design Premium for Win
easing trucking software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Mac
quicken software trial Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Mac
centra software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Mac
patented software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Mac
gsa-e10l software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Mac
real estae software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Win
security softwares free Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Win
software raid lvm Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Win
easy piano software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Win
hollowcore scheduling software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Win
ble software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Win
analysis recipe software Adobe Creative Suite for Mac
diagnostic software demo Adobe Creative Suite for Mac
dynex mouse software Adobe Creative Suite for Mac
downloadable dictionary software Adobe Creative Suite for Mac
hipaa privacy software Adobe Creative Suite 3 Master Collection for Win + Microsoft Office 2007 Enterprise
builder estimating software Adobe Dreamweaver CS3
dkm software Adobe Dreamweaver CS3
software hack Adobe Dreamweaver CS3 for Mac
rater software rules Adobe Encore CS3
dvd a software Adobe Encore CS3
software download site Adobe Encore CS3
symbian download software Adobe Encore DVD 2.0
clear tracking software Adobe Encore DVD 2.0
mantra software Adobe Encore DVD 2.0
ts 480 software Adobe Fireworks CS3
backup software versioning Adobe Fireworks CS3 for Mac
irfan software Adobe Flash CS3 Professional
drumstation software Adobe Flash CS3 Professional
best lottory software Adobe Flash CS3 Professional for Mac
imuse uav software Adobe Flash CS3 Professional for Mac
software non profits Adobe Flash CS4
employee manuals software Adobe Flash CS4
discover estimating software Adobe Flash CS4
needles software Adobe Flex v.3.0.2
access software course Adobe Flex v.3.0.2
websmith software Adobe Font Folio 11
software rta Adobe Font Folio 11
organized software Adobe FrameMaker 7.0
crm sale software Adobe FrameMaker 7.0
carla perez software Adobe FrameMaker 8.0
tile setting software Adobe FrameMaker 8.0
caterpillar sis software Adobe FrameMaker 9.0
bullet accuracy software Adobe FrameMaker 9.0
case handler software Adobe FrameMaker 9.0
software the bat Adobe GoLive CS V 7.0 PC
delorme gps software Adobe GoLive CS V 7.0 PC
woodshop planning software Adobe GoLive CS2
software for gaming Adobe GoLive CS2
presario 6027 software Adobe Illustrator CS V 11.0 PC
ip fax software Adobe Illustrator CS V 11.0 PC
lumene planning software Adobe Illustrator CS2
lss legal software Adobe Illustrator CS3
software utility reviews Adobe InDesign CS V 3.0 PC
voice recogniton software Adobe InDesign CS V 3.0 PC
vc3 data software Adobe InDesign CS2
benjamin software Adobe InDesign CS2
free software license Adobe InDesign CS3
ergosoft software Adobe InDesign CS3
wireless decode software Adobe InDesign CS4
software sanyo katana Adobe InDesign CS4
online purchasing software Adobe InDesign CS4
names software Adobe PageMaker 7.0.1
software n80 Adobe Photoshop Album V 2.0
pki software Adobe Photoshop Album V 2.0
p800 softwares Adobe Photoshop CS for Mac
highland software Adobe Photoshop CS for Mac
doctor palm software Adobe Photoshop CS v.8.0
technical writing softwares Adobe Photoshop CS v.8.0
software statistical trading Adobe Photoshop CS2 for Mac
software upgrade form Adobe Photoshop CS2 for Mac
hd copy software Adobe Photoshop CS2 V 9.0
ftp software macosx Adobe Photoshop CS2 V 9.0
ecover design software Adobe Photoshop CS2 V 9.0
millie landscape software Adobe Photoshop CS3: Enhancing Digital Photographs
automation marketing software Adobe Photoshop CS3: Enhancing Digital Photographs
hp dvd300e software Adobe Photoshop CS3 Extended
free debugging software Adobe Photoshop CS3 Extended
mind development software Adobe Photoshop CS3 Extended
herbal pda software Adobe Photoshop CS3 Extended for Mac